کد خبر: ۱۰۱۶۱
۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰

پیشگامی مهد قرآن محله «خیرآباد» در تربیت

معصومه استاد‌حسینی پیش‌دبستانی و مهد قرآنی یوسف‌زهرا(عج) را در محله خیرآباد راه‌اندازی کرد.کسب افتخارات متعدد در عمر پانزده‌ساله‌ فعالیتش، حکایت از موفقیت آن دارد.

یک روز که داشتم از داخل پارک ارکیده در شیخ صدوق ۱۳ رد می‌شدم، دیدم چند‌بچه دارند با هم دعوا می‌کنند. بینشان حرف‌های نامناسبی رد‌وبدل می‌شد که از تربیت ناکافی آنها حکایت داشت. تماشای این صحنه برای من که علوم تربیتی خوانده‌ام و عاشق بچه‌ها هستم، سخت بود. همان‌جا در دلم از خدا خواستم به من فرصتی بدهد تا بتوانم روی تربیت کودکان محله کار کنم.»

آن روز خدا نجوای درونی معصومه استاد‌حسینی را شنید و نتیجه آن، راه‌اندازی پیش‌دبستانی و مهد قرآنی یوسف‌زهرا (عج) در محله خیرآباد شد که کسب افتخارات متعدد در عمر پانزده‌ساله‌اش، حکایت از موفقیت آن دارد.

 

تربیت، اولویت دارد

سال‌ها از تأسیس این مرکز فرهنگی آموزشی ویژه رده سنی سه تا شش‌سال در محله خیرآباد می‌گذرد و هر‌سال بین پنجاه تا هفتاد‌کودک در آن، مراحل رشد فردی و اجتماعی خود را طی می‌کنند. با‌وجود‌این، لذت نفس‌کشیدن در‌کنار کودکان، همچنان برای استادحسینی تازه است.

او لذت این لحظه‌ها را با عبارت «‌خیلی شیرین» برایمان توصیف می‌کند و درباره سرفصل‌های آموزشی آن می‌گوید: هر‌چند پایه آموزش‌ها در این پیش‌دبستانی و مهد کودک، قرآن است، رعایت تعادل در آموزش‌ها، توجه‌به استعداد و علاقه کودکان و پرهیز از هرگونه افراط و تفریط باعث شده است که در‌کنار شوق حضور بچه‌ها، شاهد رضایت خانواده‌ها نیز باشیم.

او ادامه می‌دهد: آموزش بچه‌ها برایم خیلی مهم است، اما تربیتشان در این مهد، اولویت نخست است؛ چون دانش و تجربه‌ام می‌گوید اگر روی اعتماد‌به‌نفس، کنترل هیجانات، خلاقیت، روابط اجتماعی و نکاتی از این دست کار شود، در آموزش آن‌ها نتایج بهتری می‌گیریم.

 

تربیت کودکان در این مهد، اولویت نخست است. اگر روی اعتماد‌به‌نفس، خلاقیت و... هم کار شود بهتر است

موفقیت‌های پیاپی

حفظ سوره‌های کوچک قرآن، نجوم، هوش و خلاقیت، نقاشی و ریاضی، بخشی از آموزش‌هایی است که مربیان بومی این مرکز به کودکان محله آموزش می‌دهند. استادحسینی روی دلسوزانه و بسیجی‌وار بودن فعالیت مربیان که همگی از ساکنان منطقه هستند، تأکید می‌کند؛ موضوعی که موفقیت‌های مهد نیز بر آن صحه می‌گذارد، مثلا کسب رتبه‌های اول و دوم در سطح استان طی پنج سال اخیر در رشته‌های نقالی‌‌، سرود، روان‌خوانی، نقاشی، اوریگامی و نمایش عروسکی از‌سوی کودکان این مهد در جشنواره‌ سالانه غنچه‌های امید.

او البته برای موفقیت پیش‌دبستانی و مهد قرآنی یوسف‌زهرا(عج) که از مؤسسه نسیم طلوع نسل نور، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مجوز گرفته است، دلایل دیگری نیز دارد؛ «‌مهد ما در ملک مسجد امام‌زمان(عج) قرار گرفته است. فضای معنوی مسجد و نام مبارک امام‌عصر(عج) را در توفیقاتمان کاملا مؤثر می‌دانم.»

 

کودکان دیروز، جوانان امروز

خاطرات خوش استاد حسینی از کار با مخاطبان خردسال، فراوان و متعدد است؛ شاید به تعداد همه روزهایی که در‌کنارشان سپری کرده و به قول خودش باعث شده است گذر زمان را حس نکند و همچنان، حس جوانی داشته باشد. او یکی از لحظات زیبایش را زمانی می‌داند که در کوچه و خیابان، دختر یا پسری جوان صدایش می‌زنند، آشنایی می‌دهند و می‌گویند کودکی‌شان را در مهد یوسف‌زهرا(عج) سپری کرده‌اند؛ «‌پیگیر تحصیل و کار و ازدواجشان هستم. اگر امکانش باشد، از ظرفیتشان در فرصت‌هایی مثل حلقه‌های صالحین استفاده می‌کنم. چه اتفاقی از این زیباتر؟»

 

*این گزارش در شماره ۵۸۲ شهرآرا محله ۳ و ۴ مورخ ۱۱ شهریورماه منتشر شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44