کد خبر: ۹۵۱۵
۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰

محله کوی پلیس؛ محل ژاندارم‌نشین قدیم مشهد

محله کوی پلیس، قدمتی ۷۵ ساله دارد. این محله به‌دلیل سکونت کارکنان ژاندارمری وقت و همچنین احداث یکی از اولین دفتر‌های پلیس آگاهی مشهد در آن، در میان مردم به کوی پلیس مشهور شد است.

تاریخچه

محله کوی پلیس که از حدود سال ۱۳۲۵ خورشیدی به محدوده شهری پیوسته است، قدمتی ۷۵ ساله دارد. این محله به‌دلیل سکونت کارکنان ژاندارمری وقت و همچنین احداث یکی از اولین دفتر‌های پلیس آگاهی مشهد در آن، در میان مردم به کوی پلیس مشهور شد و اکنون نیز در تقسیمات شهری به همین نام شناخته می‌شود. آگاهی پلیس قدیم، اکنون جایش را به کلانتری شماره ۱۴ نیروی انتظامی داده است.

 

کوی پلیس؛ محله ژاندارم‌نشین قدیم و سرسبز امروز

 

بافت

محله کوی پلیس ۸۸ هکتار وسعت دارد و به‌طور میانگین در هر هکتار آن ۵۴ نفر سکونت دارند که تقریبا برابر با میانگین شهری مشهد است. محله کوی پلیس با ۴ هزارو ۷۰۰ نفر جمعیت در رتبه ۱۵۶ محلات مشهد قرار دارد و یکی از محلات کم‌جمعیت این شهر است.

پارک و فضای سبز ۵۰ درصد این محله را در برگرفته است. حدود ۱۰ درصد محله کوی پلیس باغ و زمین کشاورزی است و فقط ۲۵ درصد این محله مسکونی است. به‌مرور زمان بافت جمعیتی ژاندارم‌نشین این محله تغییر کرده است. اکنون کمتر از ۲ درصد از این محله کاربری انتظامی و نظامی دارد، اما مراکز انتظامی مانند پلیس امنیت اخلاقی همچنان در این محله حضور دارند.

در بخش بزرگی از این محله هنوز ساختمان‌ها یک و دوطبقه است و بافت قدیمی محله حفظ شده است. در بخش‌هایی از محله که به بزرگراه شهید کلانتری و بولوار جمهوری اسلامی نزدیک است، ساختمان‌هایی با تراکم سه و بیشتر نیز وجود دارد.

 

دسترسی

محله کوی پلیس به قطارشهری دسترسی ندارد، ولی چنانچه به ابتدای خیابان پروین اعتصامی بروید، می‌توانید در ایستگاه پروین اعتصامی به مسیر‌های قطارشهری دسترسی پیدا کنید. خودرو‌های شخصی از طریق بزرگراه‌های کلانتری و بسیج و بولوار جمهوری اسلامی می‌توانند به سایر نقاط شهر بروند.

توقف اتوبوس‌ها در سه محور بولوار جمهوری اسلامی، بولوار کوشش و خیابان پروین اعتصامی و بزرگراه شهید کلانتری باعث شده است که میانگین زمانی رسیدن به نخستین ایستگاه اتوبوس کاهش پیدا کند و به کمتر از دو دقیقه برسد. هر یک از شهروندان ساکن در این محله می‌توانند با پیمودن میانگین ۱۵۲ متر به خطوط اتوبوس دسترسی پیدا کنند.

 

کوی پلیس؛ محله ژاندارم‌نشین قدیم و سرسبز امروز

 

امکانات فرهنگی و رفاهی

  • بیشتر واحد‌های تجاری این محله که در محور کوشش و بولوار جمهوری اسلامی قرار دارد، واحد‌های خودرویی و تعمیرگاهی است.
  • وجود باغ گیاه‌شناسی و پارک پروین اعتصامی باعث شده است این محله دسترسی خوبی به فضای سبز داشته باشد و بیشتر افراد محله با پیمودن حدود سه دقیقه و فاصله مکانی ۲۴۸ متر به نخستین بوستان می‌رسند.
  • سه مسجد ارض اقدس، مصلی الزهرا (س) و امام‌علی (ع) در سه نقطه این محله باعث شده است که شهروندان دسترسی خوبی به اماکن مذهبی داشته باشند.
  • در محله کوی پلیس ایستگاه آتش‌نشانی وجود ندارد، اما کلانتری ۱۴ نیروی انتظامی در این محله است.
  • دو دبستان این محله با نام‌های شهید خلیل طهماسبی و سعدی در پروین اعتصامی ۲۹ واقع است. دبستان هوشمند دکتر حسابی نیز در این محله است.
  • محله کوی پلیس درمانگاه عمومی ندارد و اهالی برای رسیدن به اولین مرکز درمانی باید ۱۲۷۵ متر راه بپیمایند.
  • زمین فوتبالی که سال‌های سال در اختیار جوانان و نوجوانان این محله بود، اکنون به بخشی از پارکینگ باغ گیاه‌شناسی تبدیل شده و فرزندان این محله را در حسرت یک زمین ورزشی گذاشته است. سالن و مجتمع ورزشی در محله مقدم و بولوار کوشش نخستین دسترسی‌های این محله به فضا‌های ورزشی است. با وجود این موضوع، کمتر از پنج دقیقه زمان لازم است تا به امکانات ورزشی دسترسی پیدا کرد.

 

کوی پلیس؛ محله ژاندارم‌نشین قدیم و سرسبز امروز

 

حدود جغرافیایی

محله کوی پلیس از جنوب‌شرقی به بزرگراه بسیج، از شمال‌شرقی به بولوار جمهوری اسلامی، از شمال‌غربی به بولوار کوشش و از جنوب‌غربی به بزرگراه شهید کلانتری می‌رسد. این محله در میان محله‌های پروین اعتصامی، مقدم، کوشش، محله المهدی (عج) و فرودگاه قرار دارد. معابر این محله شامل شهید خسروی، مهرزاد، شهید لنگری و بزرگمهر است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44