کد خبر: ۹۴۹۹
۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰

محله پروین اعتصامی، نامی شاعرانه، اما فضایی تعمیرگاهی!

محله پروین اعتصامی در گذشته به‌نام محله مقدم شناخته می‌شد. این محله در اواسط دهه ۴۰ پس از آنکه زمین‌های آن بین کارگران کارخانه نخریسی توزیع شد، شکل گرفت.

تاریخچه

محله پروین اعتصامی در گذشته به‌نام محله مقدم شناخته می‌شد. این محله در اواسط دهه ۴۰ پس از آنکه زمین‌های آن بین کارگران کارخانه نخریسی توزیع شد، شکل گرفت. یکی از شهروندان این محله به‌نام آقای مقدم که در همین محله ساکن بوده است، با زحمات و پیگیری‌های که انجام داده، باعث آبادانی این محله شده است و به همین دلیل نام مقدم بر آن مانده است.

نام مقدم ابتدا روی خیابان پروین اعتصامی و بعد‌ها بر همه محله گذاشته شد. در اوایل دهه ۷۰ نام پروین اعتصامی جای مقدم را روی تابلو‌های معابر گرفت، اما هنوز اهالی قدیمی این محله، آن را به‌نام مقدم می‌شناسند. پیش از انقلاب اسلامی این محله بیشتر کاربرد تفریحی داشته و جنگلی بوده است. بعد از انقلاب با ساخت‌وساز‌ها به‌شکل فعلی درآمده است. هیچ ارتباطی میان این محله با بانوی شعر و ادب ایران وجود ندارد، اما برای نکوداشت این بانوی شاعر، نام پروین اعتصامی بر این محله گذاشته شده است.

 

پروین اعتصامی، محله‌ای با نامی شاعرانه، اما فضایی تعمیرگاهی

 

بافت

در وسعت ۵۳ هکتاری محله پروین اعتصامی حدود ۸۵۰۰ نفر زندگی می‌کنند که این جمعیت تراکم ۱۵۶ نفر در هکتار را برای محله رقم زده است. حدود ۷۰ درصد بافت محله پروین اعتصامی مسکونی است و ۷ درصد آن را فضای سبز تشکیل داده است.

در بافت منظم این محله بیشتر ساختمان‌های مسکونی دو طبقه و یادگار ساخت‌وساز‌های پنجاه سال پیش است. ساختمان‌های یک‌طبقه نیز در بافت آن وجود دارد که نشان می‌دهد نسل خانه‌های ویلایی در این محله هنوز نابود نشده است. اندک ساختمان‌های سه و چهارطبقه نیز حکایت از شروع ساخت‌وساز‌های نوین در این منطقه دارد.

 

پروین اعتصامی، محله‌ای با نامی شاعرانه، اما فضایی تعمیرگاهی

 

دسترسی

شهروندان این محله در ایستگاه پروین اعتصامی و غدیر در خط یک قطارشهری به مترو دسترسی دارند. این محله از طریق محور فداییان اسلام به بزرگراه بسیج راه دارد. خطوط اتوبوس‌رانی در محور‌های خیابان پروین اعتصامی، شهید سلیمانی‌منش، بولوار فداییان اسلام و بولوار جمهوری اسلامی ایستگاه دارند و تردد افراد را در این محله آسان می‌کنند تا با میانگین زمانی ۲ دقیقه و ۵۰ ثانیه به نخستین ایستگاه دسترسی پیدا کنند.

 

پروین اعتصامی، محله‌ای با نامی شاعرانه، اما فضایی تعمیرگاهی

 

امکانات فرهنگی و رفاهی

  • اماکن تجاری محله پروین اعتصامی بیشتر در حاشیه خیابان پروین اعتصامی و شهید سلیمانی‌منش قرار گرفته که بیشتر آن‌ها واحد‌های تعمیرگاهی است.
  • گرچه محله پروین اعتصامی فضای سبز چندانی ندارد، به‌واسطه قرارداشتن در نزدیکی بوستان‌های سلام، پرواز، جمهوری اسلامی، ریحانه و حاشیه بولوار فرودگاه از وضعیت فضای سبز مطلوبی برخوردار است.
  • وجود پنج مسجد در این محله باعث شده است میانگین فاصله تا اولین مرکز مذهبی حدود ۱۱۰ متر باشد.
  • هیئت سجادیه از قدیمی‌ترین هیئت‌های مذهبی شهر مشهد است که در شب شهادت امام‌سجاد (ع) با دعوت از همه هیئت‌های مذهبی شهر مشهد با ده‌ها علم به‌سمت حرم مطهر امام رضا (ع) حرکت می‌کنند.
  • محله پروین اعتصامی درمانگاه عمومی ندارد و فاصله مکانی تا اولین درمانگاه برای اهالی این محله ۱۰۶۷ متر است. همین هم دسترسی به مراکز درمانی را سخت می‌کند.
  • محله پروین اعتصامی ایستگاه آتش‌نشانی و کلانتری ندارد، ولی ایستگاه آتش‌نشانی در بولوار فرودگاه و کلانتری در محله کوی پلیس وجود دارد.
  • این محله دو دبستان دارد.
  • سالن ورزشی سبلان در احزاب ۱۹ تنها فضای ورزشی این محله است.
  • شهرداری منطقه ۷ در تقاطع خیابان پروین اعتصامی و بولوار جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

 

پروین اعتصامی، محله‌ای با نامی شاعرانه، اما فضایی تعمیرگاهی

 

محدوده جغرافیایی

محله پروین اعتصامی شکل مستطیلی دارد و از شرق به بولوار فداییان اسلام، از شمال به پروین اعتصامی، از غرب به بولوار جمهوری اسلامی و از جنوب به بزرگراه بسیج محدود می‌شود. معابر محله پروین اعتصامی شامل بولوار جمهوری اسلامی، شهید تونی، احزاب، شهید سلیمانی‌منش، پروین اعتصامی و شهید عرفانی است. این محله میان محله‌های کوی پلیس، مقدم، ۱۷ شهریور، کارگران و فرودگاه قرار دارد.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44