کد خبر: ۵۶۹۴
۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴

محله نوید؛ یادگار مزرعه فتح‌آباد

نام مزرعه «فتح‌آباد» از حدود قرن یازده هجری قمری در چندین وقف‌نامه به چشم می‌خورد.

نام مزرعه «فتح‌آباد» از حدود قرن یازده هجری قمری در چندین وقف‌نامه به چشم می‌خورد. این مزرعه یکی از رقبات مدرسه علمیه نواب (مدرسه صالحیه کنونی در بالاخیابان مشهد)، بوده است که یادگار دوران صفویه است. از قنات مزرعه فتح‌آباد نیز در وقف نامه رقیه بیگم نام برده شده است. همچنین در وقف‌نامه اولاد سروقدی‌ها به کلاته و اراضی این مزرعه اشاره شده است.

آن طور که از توصیف‌ها برمی‌آید مزرعه و روستای فتح‌آباد در محدوده محله نوید کنونی قرار داشته‌اند؛ و بنا به کتاب جغرافیای تاریخی شهر مشهد، روستای فتح‌آباد که اکنون در جوار میدان‌بار فتح‌آباد مشهد قرار دارد، زمانی فرح‌آباد نیز خوانده می‌شده است.

به تازگی در نامگذاری محلات نام این محله «نوید» گذاشته شده است در حالی که این محله ارتباط چندانی با این نام ندارد و در میان مردم بیشتر به «فتح‌آباد» معروف است. حتی خیابان‌ها و شهرک نوید نیز در این محله قرار ندارد، بلکه خیابان نوید بر اساس تقسیم‌بندی‌های شهری در محله خین‌عرب قرار دارد؛ بنابراین تنها نشانی مرتبط با نام نوید، وجود مجتمع تجاری نوید در نزدیکی میدان بار فتح‌آباد و در محدوده محله نوید است که به نظر می‌رسد دلیل مناسبی برای نامگذاری محله نباشد.

پس از احداث میدان بار مزبور، به ویژه در سال‌های ۶۵-۵۵ محله نوید ضمیمه مشهد شد.

 

نوید؛ یادگار فتح‌آباد

 

بافت

محله نوید ۹۶ هکتار وسعت دارد و در هر هکتار آن ۳۸ نفر سکونت دارند که به نسبت کل مشهد بسیار کم جمعیت است. دلیل کم‌جمعیت بودن محله نوید این است که تنها ۶ درصد مساحت محله به پهنه مسکونی اختصاص دارد و بیشتر مساحت آن را عرصه‌های تجاری، انبار و حمل و نقل و زمین‌های بایر و باغات کشاورزی به خود اختصاص داده‌اند. بیشتر ساختمان‌های محله نوید یک، دو و نهایتا سه طبقه است.

 

نوید؛ یادگار مزرعه فتح‌آباد

 

دسترسی

محله نوید از طریق بزرگراه شهید چراغچی و بولوار‌های خیام و کشاورز به مسیر‌های درون شهری ارتباط پیدا می‌کند. این محله به خطوط قطارشهری دسترسی ندارد، اما پراکندگی و تعداد خطوط اتوبوس در آن نسبتا خوب است. از هر نقطه محله نوید تا ایستگاه اتوبوس به طور میانگین ۱۹۳ متر راه است.

 

نوید؛ یادگار مزرعه فتح‌آباد

 

امکانات رفاهی، فرهنگی و تفریحی

  • میدان بار فتح‌آباد در این محله قرار دارد که با توجه به قیمت مناسب میوه و تره‌بار در آن این مجموعه تجاری هر روز مخاطبانی از سراسر مشهد دارد.
  • محله نوید یک دبستان و یک مسجد دارد که با توجه به جمعیت کم آن کافی به نظر می‌رسد.
  • این محله درمانگاهی ندارد.

 

نوید؛ یادگار مزرعه فتح‌آباد

 

حدود جغرافیایی

محله نوید از شرق به بولوار خیام، از غرب به خیابان شهید طرحچی و از جنوب به بزرگرار شهید چراغچی می‌رسد. این محله با محله‌های قدس، اسماعیل‌آباد، خین‌عرب، فدک و کوی امیرالمومنین همسایه است.

ارسال نظر