کد خبر: ۴۹۰۴
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰

بازارچه خوداشتغالی مسجد پنج‌تن ۶ساله شد

همسایه‌های مسجد می‌دانند پنجشنبه‌های اول هر ماه می‌توانند برای خرید برخی از مایحتاجشان به اینجا بیایند و بی‌واسطه آن‌ها را تهیه کنند.

ساعت از یک بعدازظهر گذشته است و کم‌کم بانوان دارای مشاغل خانگی، در مسجد پنج‌تن واقع‌در خیابان شهیدبهشتی ۴۰ جمع می‌شوند و بساط فروش را آماده می‌کنند.

همسایه‌های دور و نزدیک این مسجد می‌دانند که شش‌سال است پنجشنبه‌های اول هر ماه می‌توانند برای خرید برخی از مایحتاجشان به اینجا بیایند و بی‌واسطه آن‌ها را تهیه کنند. هر‌چند شیوع کرونا این بازار را به مدت یک سال تعطیل کرد، آن بیماری منحوس، مانع از کسب‌و‌کار بانوان محله بهشتی نشد.

 

رونق اقتصاد خانگی

دور‌تادور مسجد اجناسشان را روی زمین چیده‌اند؛ هرچه تعدادشان بیشتر می‌شود، مجبورند نزدیک‌تر به هم بنشینند و در ردیف‌های وسط هم وسایلشان را پهن کنند. ساعت از ۲ که می‌گذرد، چهل‌بانوی کارآفرین برای فروش این هفته به مسجد می‌آیند تا باری از دوش خانواده‌هایشان بردارند. زهرا موسوی، فعال فرهنگی مسجد پنج‌تن، درباره این بازارچه خوداشتغالی توضیح می‌دهد: سال ۱۳۹۶ اولین بازارچه را برای بانوانی که سرپرست خانوار هستند، راه‌اندازی کردیم.

آن زمان تازه از هیئت‌امنا اجازه گرفته بودیم و همسایه‌ها هم از بازارچه اطلاعی نداشتند و تعداد اندکی شرکت می‌کردند. با شیوع کرونا بازارچه تعطیل شد، اما پس از یک‌سال زنان سرپرست خانوار گفتند شغل ندارند و شرایط زندگی‌شان خیلی سخت شده است. با رعایت شرایط بهداشتی یک‌سال آخر کرونا کار را شروع کردیم و استقبال زیاد شد.

این عضو شورای اجتماعی محله بهشتی ادامه می‌دهد: خوشبختانه استقبال خوبی از این بازارچه شده است. بیشتر فروشنده‌هایمان محلی هستند و ساکنان محله هم از فعالیت بازارچه اطلاع دارند و هر ماه برای خرید به اینجا می‌آیند. کالا‌ها بدون واسطه فروخته می‌شود و قیمت مناسبی دارد. فروشنده و مشتریان نیز یکدیگر را می‌شناسند و با هم راه می‌آیند.

 

فروش بی‌واسطه

لوازم آشپزخانه مانند دستگیره، دم‌کنی، پیش‌بند و... را مقابلش گذاشته است. این کار‌ها هنر دست بانوان خیّری است که در خیریه حضرت‌رقیه (س) فعالیت می‌کنند.

خانم نیازی، یکی از اعضای خیریه، همان‌طور‌که محصولاتش را نشانمان می‌دهد، می‌گوید: ما در خیریه پارچه‌ها را به‌صورت کلی می‌خریم. خانم‌ها همه دور هم جمع می‌شوند و آن‌ها را می‌دوزند. وسایل را در بازارچه‌های محلی می‌فروشیم و هزینه حاصل از آن را برای مددجویانمان بسته معیشتی تهیه می‌کنیم. شرایط بازارچه خیلی خوب است و راضی هستیم.

اکرم عبدالله زاده، یکی از فروشندگان این بازارچه، لباسی را برای فروش آورده است که هنر دست خودش است. او از بهمن سال گذشته به این بازارچه آمده و از شرایط فروش راضی است. وقتی با او هم‌کلام می‌شویم، می‌گوید: قبلا همسرم از مغازه‌ها سفارش می‌گرفت و من آن‌ها را می‌دوختم، اما از وقتی بازار کساد شد، به اینجا می‌آیم و در مساجد محله بهشتی اجناسم را می‌فروشم.

سیده‌زهره حسن‌زاده از سال‌۱۳۹۶ در این بازارچه حضور داشته است و از استقبال مردم رضایت دارد. سوسیس و کالباس ارگانیک از محصولات اوست که مشتریان بسیاری دارد. نوشین دانه‌کار هم که یک‌سال‌ونیم است به‌همراه مادر و خواهرانش به تولید لباس‌های نخی زنانه، شلوارک بچگانه و مردانه مشغول است، از شرایط بازارچه اعلام رضایت می‌کند و می‌گوید: من و خواهرانم رشته طراحی لباس خوانده‌ایم. بازارچه محلی بهترین فرصت برای عرضه محصولات بی‌واسطه است.

ارسال نظر