کد خبر: ۳۲۹۲
۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

بوستان وحدت؛ طرقبه و شاندیز اهالی منطقه5

بوستانی که با دیگر بوستان‌های معمولی فرق دارد و حتی اگر یک‌بار آن را دیده و در آن قدم زده باشید فراموشش نخواهید کرد. این بوستان قدیمی حدود بیست‌هکتاری در محله جلالیه قرار دارد و بزرگ‌ترین و نزدیک‌ترین بوستان به حرم مطهر رضوی است. بیش از همه، دریاچه مصنوعی یک هکتاری‌اش با قایق‌های پدالی رنگارنگ، خوشایند هر زائر و مجاوری است و خاطرات بسیاری را برای آن‌ها در روزهای گرم تابستان رقم می‌زند.

کسی نیست در منطقه ما که حداقل یک‌بار این فضا را ندیده باشد، حتی گذری. بوستانی که با دیگر بوستان‌های معمولی فرق دارد و حتی اگر یک‌بار آن را دیده و در آن قدم زده باشید فراموشش نخواهید کرد. این بوستان قدیمی حدود بیست‌هکتاری در محله جلالیه قرار دارد و بزرگ‌ترین و نزدیک‌ترین بوستان به حرم مطهر رضوی است. بیش از همه، دریاچه مصنوعی یک هکتاری‌اش با قایق‌های پدالی رنگارنگ، خوشایند هر زائر و مجاوری است و خاطرات بسیاری را برای آن‌ها در روزهای گرم تابستان رقم می‌زند.

از دور آدم‌های دوروبر این دریاچه مصنوعی حکم سایه‌هایی را دارند که در جنب‌وجوش هستند. نزدیک‌تر که می‌شوم این سایه‌ها جان می‌گیرند؛ زن و شوهر جوانی را می‌بینم که اطراف دریاچه که هوای مطبوع‌تری دارد، زیلو پهن کرده‌اند و پدری که دست دخترش را گرفته و سر اینکه قایق چه رنگی سوار شوند و هر کدامشان کجا بنشینند با هم بحث می‌کنند.

آن‌هایی هم که عشق هیجان هستند سر از شهر بازی نزدیک دریاچه درآورده‌اند، بعضی‌ها هم که حال و حوصله ندارند یک گوشه نشسته‌اند و با کنار دستی‌شان، خاطره‌های قدیمی را مرور می‌کنند، از گذشته این بوستان و دریاچه و شهربازی‌اش می‌گویند که روزی روزگاری بخشی از آن قبرستان قدیمی بوده و قسمت دیگرش کوره آجرپزی.


هوای مطبوع اطراف دریاچه

فصل، فصل گرماست و خورشید وسط آسمان جا خوش کرده است. کودک و بزرگ برای فرار از شرّ گرما به اطراف دریاچه مصنوعی پناه آورده‌اند که هوای خنک‌تری دارد.

فضا پر از خنده‌های کودکانی است که بی‌خیال گرمای تابستان، روی سنگ‌فرش‌های سیمانی دوروبر دریاچه مصنوعی سرخوشانه می‌دوند، فوتبال و وسطی بازی می‌کنند و گاه از سر و کول وسایل بدن‌سازی پارکی بزرگسالان در کنار دریاچه بالا می‌روند.
کودکان و نوجوانانی که هنوز درگیر دنیای مجازی نشده‌اند و بازی در دنیای حقیقی را ترجیح می‌دهند.


سفر از هند تا مشهد

فاطمه متولد و بزرگ‌شده کشمیر هندوستان است و در رشته علوم قرآنی در شهر قم تحصیل می‌کند. دو سه روزی است که برای زیارت امام هشتم(ع) به مشهد آمده است. می‌گوید: «تاکنون چند بار به مشهد سفر کرده‌ام اما این دریاچه قشنگ و بوستانش را ندیده بودم. به پیشنهاد دوست مشهدی‌ام بعد زیارت، سری به بوستان و دریاچه‌اش زدیم. قایق‌سواری در تابستان و در میان شهر، تفریح دل‌چسبی است.»


غافل‌گیری «اسما»

از انتهای دریاچه، هیاهویی به گوش می‌رسد. پدر و مادر«اسما» او را غافل‌گیر کرده‌اند.کیک تولد، ژله، میوه و ساندویچ‌های بسته‌بندی شده، دختر نوجوان را حسابی سر ذوق آورده است. همان‌طور هیجان‌زده توضیح می‌دهد: «اینجا را خیلی دوست دارم، آب این دریاچه و سرسبزی پارک آن به من آرامش می‌دهد. نزدیک خانه هم هست. فقط امکانات شهر‌بازی‌اش خیلی کم و بیشتر اوقات تعطیل است. »

دو سال می‌شود که همسر پیرمرد با بیماری کرونا از دنیا رفته است. حبیب رحمانی هفتادو سه‌ساله ساکن پایین‌خیابان است واز اوایل ازدواجش تا همین سال‌های اخیر پیش از شیوع کرونا بیشتر اوقات آخر هفته‌ها با کل خانواده بساط شام و ناهار را اینجا پهن می‌کردند: «طرقبه و شاندیز ما به‌ویژه در ایام تابستان همین جا بود؛ البته آن موقع مثل حالا این‌قدر شلوغ نبود و این همه زائر اینجا نمی‌نشستند. »

او گذشته بوستان را خوب به خاطر دارد: «اینجا قدمت‌دار است. می‌گویند شهدای مسجد گوهرشاد را در سال 1314 شمسی همین جا در گوشه‌ای از بوستان به خاک سپرده‌اند، حتی بخشی از آن قبرستان عمومی بوده و گوشه‌ای از آن کوره آجرپزی. از آن سال‌ها هم چندبار اینجا مرمت و بازسازی شد و به شکل امروزی‌اش در آمد. »


800مشتری در یک روز

هر روز از 9صبح که کار علی سوفی شروع می‌شود تا پاسی از شب در اتاقک کنار دریاچه بلیت می‌فروشد. گاه هم با دستگاه، پشمک سفید و صورتی می‌زند و به دست کودکان می‌دهد.

علی و پدرش و یکی از دوستانش شراکتی کار می‌کنند. آن‌ها این دریاچه و دو سه غرفه خوراکی اطرافش را از شهرداری مشهد کرایه کرده‌اند.
کاسبی علی در این روزهای گرم تابستانی سکه است. مشتری‌ها در صف طولانی تهیه بلیت ایستاده‌اند. او توضیح می‌دهد: «35قایق داریم و با همین امکاناتمان در روزهای آخر هفته روزانه 800بلیت می‌فروشیم، به‌ویژه که الان مشهد مملو از زائر است و ما هم طبق نرخ‌نامه‌مان 15دقیقه قایق را با هزینه 15هزار تومان در اختیار مشتری قرار می‌دهیم. »

 

لای‌روبی و تخلیه آب سالی یک‌بار

دو سه سال است همراه یک نفر دیگر نگهبان دریاچه مصنوعی وحدت است تا مبادا کودکان از حفاظ دور آن عبور و درون آب سقوط نکنند. محسن حلیمی سیر تا پیاز این جاذبه گردشگری را تعریف می‌کند: «عمق این دریاچه یک هکتاری، حدود نیم متر و در بعضی قسمت‌های آن حدود یک متر است. گوشه‌ای از آن مسیر پیاده‌روی طراحی شد که حالا بسته شده است چون خطرات جانی دارد. برای اینکه آب دریاچه راکد نماند و نمای قشنگ‌تری داشته باشد پمپ آب داخل دریاچه، موج‌های سبکی روی آن ایجاد می‌کند، به‌ویژه در شب منظره جالبی است. شهرداری منطقه5 هم سالی یک‌بار آن را نظافت و لای‌روبی و آب دریاچه را تخلیه و حسابی تر و تمیزش می‌کند. »

 

آدرنالین خونتان را افزایش دهید

به بخشی دیگر از بوستان در نزدیکی دریاچه سرک می‌کشم، جزئیات زیادی به چشمم می‌خورد؛ از فانفار و یوروبانجی و تاب و بشقاب پرنده بگیرید تا بالگرد کودک، قصر بادی و... . در شهربازی بوستان وحدت باید کمربندها را محکم ببندید چون قرار است وسایل بازی و سرگرمی آن حسابی آدرنالین خونتان را افزایش دهد. پارک کوچک جمع و جور محلی که به بخش خصوصی واگذار شده است. در ورودی هر ایستگاه بازی شرایط استفاده از آن در تابلویی مفصل توضیح داده شده است. مساحت و زمان ساخت آن به گفته بیشتر غرفه‌داران این شهربازی حدودا با دریاچه مصنوعی برابر است. هیجان‌طلب‌ها از 9صبح تا 10شب برای استفاده از وسایل بازی آن فرصت دارند.

ارسال نظر