
کتابخوانی در رواق حرم
نفیسه رحمتی، قاری و حافظ جزء سیام قرآن کریم در محله خاتمالانبیا(ص)، 13سال دارد. او علاوه بر قرائت قرآن، گویندگی و اجرای برنامههای مذهبی و آیینی را از نهسالگی شروع کرده است.
نفیسه تاکنون توانسته است در رواقهای دعبل و حضرت زهرا(س) در حرم مطهر رضوی، مهمانسرای حضرت و مدرسه خیراتخان، جهاد دانشگاهی نیشابور، فرهنگسرای شهر زیبا و ایمن، فرهنگسرای شهیدخادمالشریعه، مدرسه آیات و دبستان کودک ماهر برنامه اجرا کند.او از هفتسالگی با اشعار مذهبی آشنا شد و شروع به خواندن آنها کرد.
اجرای مصطفی صابرخراسانی را که در تلویزیون دید، بر دلش نشست و از همان موقع تصمیم گرفت شعرخوانی و دکلمه برای ائمه(ع) را دنبال کند. پدربزرگش مداح اهلبیت(ع) و قاری قرآن است و علاقه او به شعرخوانی و دکلمه ریشه در خانواده مادریاش دارد: «هرزمان فرصت داشته باشم، پیش پدربزرگ مینشینم و از او در انتخاب شعرها کمک میگیرم. ایشان همیشه نکات خوبی به من آموزش میدهد.»
نفیسه علاقه و ارادت خاصی به ائمه(ع) بهخصوص حضرت علی(ع) دارد. این علاقه باعث شده است تا او شعرهای آیینی و مذهبی را با سرعت بیشتری حفظ کند و با صدایی دلنشین آنها را بخواند و دکلمه کند: «یک شعر بلند هفتصفحهای را میتوانم در نیمساعت حفظ کنم. اگر شعری را دوست داشته باشم و با آن ارتباط بگیرم، سرعت حفظکردنش بیشتر میشود.»
اجرا سختتر از گویندگی است
نفیسه از کلاس اول دبستان در کلاسهای فن بیان شرکت میکند. با گذراندن 2دوره موفق شد اجراهای خود را شروع کند. میگوید: «این دورهها را پیش آقای احمد غلامی، مدرس این رشته در مدرسه دانش و در فرهنگسرای شهیدخادمالشریعه، گذراندم. بعد از پایان دوره استاد از من خواستند با پشتکار و علاقه بیشتر کار را دنبال کنم و بدون نگرانی وارد مرحله اجرا شوم. با شعرخوانی در فرهنگسرای شهیدخادمالشریعه شروع کردم. اکنون هر هفته در رواق حضرت زهرا(س) معرفی و خوانش کتاب دارم.
از وقتی کرونا شروع شد، این برنامه به مدرسه خیراتخان در صحن نوابصفوی منتقل شد. بعد از آن با معرفی استاد غلامی به جهاد دانشگاهی نیشابور رفتم و آنجا نیز شعرخوانی و معرفی کتاب داشتم.» تنها تجربه نفیسه از اجرای کامل برنامه، در دبستان کودک ماهر بوده است. او برای شعرخوانی رفته بود، اما مجری نتوانسته است خودش را به برنامه برساند و همانجا از او خواستهاند که کار اجرا را نیز برعهده بگیرد.
باید از زمانی که در اختیار داریم، بهخوبی استفاده کنیم و قدر تواناییها و استعدادهایمان را بدانیم
نفیسه میگوید: «تجربه شیرین و متفاوتی بود. اجرای برنامه با گویندگی یا شعرخوانی متفاوت است و برای آن باید آمادگی بیشتری داشت، ولی از عهده آن برآمدم و دوست دارم این حرفه را نیز دنبال کنم.»
پرورش استعدادها در نوجوانی
نفیسه میخواهد هنر گویندگی و اجرا را دنبال کند، اما در کنار آن درسش را نیز میخواند و تصمیمش برای ادامه تحصیل دنبالکردن رشته کامپیوتر است. او کسب درآمد از این رشته را دوست دارد. نفیسه قدردان زحمات پدر و مادرش است و از آنها برای همه حمایتهایشان تشکر میکند و میگوید: «پدرم برای من و برادرم همهچیز مهیا کرده است و دوست دارد علایقمان را با پشتکار و تلاش دنبال کنیم و به موفقیت برسیم.»
نفیسه به همسنوسالهایش توصیه میکند که استعداد و علاقهشان را پیدا و با پشتکار آن را دنبال کنند: «باید از زمانی که در اختیار داریم، بهخوبی استفاده کنیم و قدر تواناییها و استعدادهایمان را بدانیم.»