کد خبر: ۱۲۰۸۶
۱۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۷:۰۰
باران مهربانی مردم، آبشار عاطفه‌ها را پربار می‌کند

باران مهربانی مردم، آبشار عاطفه‌ها را پربار می‌کند

خیریه آبشار عاطفه‌ها سال ۱۳۸۰ تأسیس شده است. دفتر مرکزی سه‌سال است که به چهارراه راه‌آهن منتقل شده؛ چون در این محل، هم به تمام شعبات نزدیک است و هم به حرم که درنتیجه دردسترس زائران هم هست.

تا پیش از تهیه گزارش درباره «سازمان مرکزی مردم‌نهاد خیریه آبشار عاطفه‌ها» هیچ فکر نمی‌کردم دامنه فعالیت‌هایش تا این حد گسترده باشد؛ هرچند تابلو‌های شعبه‌های آن را بار‌ها دیده بودم. وقتی هم که از میان کارکنان با خدیجه خیری، معاون روابط عمومی هم‌کلام شدم، چیز‌های دیگری هم دانستم.

او که ۹ سال می‌شود در اینجا مشغول به کار است، می‌گوید: این خیریه سال ۱۳۸۰ تأسیس شده است. دفتر مرکزی ما، قبلاً چند جای دیگر استقرار داشته، اما سه‌سال است که به اینجا یعنی چهارراه راه‌آهن و محله راه‌آهن مشهد منتقل شده؛ چون در این محل، هم به تمام شعبات نزدیک است و هم به حرم که درنتیجه دردسترس زائران هم هست.

۱۰۰ شعبه در همه جای ایران

در روابط عمومی خیریه، نگاهم به بنر روبه‌رویم است؛ نقشه بزرگی از ایران که نمایندگی‌های خیریه را در استان‌ها و شهرستان‌های گوناگون مشخص می‌کند. معاون روابط عمومی سازمان آبشار عاطفه‌ها درباره‌اش این‌طور توضیح می‌دهد: باتوجه به اینکه همه امور این سازمان مردمی است، با جلب اعتماد نیکوکاران تاکنون توانسته ۱۰۰ شعبه در کل کشور تأسیس کند و درمجموع جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ هزارنفر را تحت حمایت خود قرار دهد.

این سازمان مردمی است، با جلب اعتماد نیکوکاران تاکنون توانسته ۱۰۰ شعبه در کل کشور تأسیس کند

او ادامه می‌دهد: مجوز این سازمان در ابتدا استانی بوده، اما با گسترش فعالیت‌هایش در اواخر سال ۸۹، از وزارت کشور، مجوز کشوری گرفت و شعبه‌های خود را در دیگر نقاط دایر کرد.

تمام نمایندگان این سازمان در سایر نقاط ایران، ابتدا ارزیابی می‌شوند و بعد از شناخته‌شدن و جلب اعتماد، فعالیت خود راشروع می‌کنند. این نمایندگی‌ها باید هر چندوقت‌یک‌بار گزارش فعالیت‌های خود را برای مرکز بفرستند. علاوه‌بر آن هر دوماه یک‌بار، ناظری از مشهد برای حسابرسی به نمایندگی‌ها فرستاده می‌شود.

 

خیّران خودجوش 

خیری عنوان می‌کند: تعداد کل خیّران کشور در این سازمان ۵۶ هزار نفر است که ۳۶ هزار نفر آنها ساکن مشهدند. بیشتر این خیّران از طریق تبلیغات ما، با سازمان آشنا می‌شوند و خودشان مراجعه می‌کنند یا اینکه از سوی خیّران دیگر به آبشار عاطفه‌ها معرفی می‌شوند.

از او می‌پرسم که آیا سطح مالی مشخصی برای کمک کردن خیّران تعیین شده؟ جواب می‌دهد: نه، هرکسی به هر اندازه که بخواهد، می‌تواند مشارکت کند. ما خیّری داریم که ۵ میلیون تومان و خیّری هم هست که ۵ هزار تومان کمک می‌کند. کمک‌ها می‌تواند به‌صورت نقدی و غیرنقدی باشد. هر چندوقت یک‌بار هم جشنی می‌گیریم و در آن از خیّران تجلیل می‌کنیم و نیز خدمات و کار‌های انجام‌شده سازمان را برایشان شرح می‌دهیم.

 

خود مددجويان مراجعه مي‌كنند

برايم جالب است بدانم مددجويان چگونه شناسايي مي‌شوند و اینکه آیا شيوه خاصي براي اين كار هست؟ معاون روابط عمومي آبشار عاطفه‌ها مي‌گويد: درواقع خود مددجويان يا همان مهرجويان هستند كه با آگاهي از وجود چنين نهادي، به شعبه‌های ما در سطح كشور مراجعه و فرم پر مي‌كنند.

بعد از بررسي‌هايي كه محقق سازمان انجام مي‌دهد، درصورت تأييد، آن‌ها اولويت‌بندي و به مركز فرستاده مي‌شوند. اينجا هم تحقيقات نهايي انجام و برايشان پرونده صادر مي‌شود. البته از طريق نهادهاي مختلفي مانند استانداري ‌و موسسات دولتي هم، مهرجويان به ما معرفي مي‌شوند.

 

خیریه آبشار عاطفه‌ها ۲۰۰ هزارنفر را تحت حمایتش دارد

 

يك ويترين، يك دنيا حرف

قبل از اينكه به اتاق روابط عمومي وارد شوم، در سالن چندين ويترين را كنار هم دیدم كه داخل آن‌ها ماكت‌هايي نگهداري مي‌شود. با خانم خيري به داخل سالن می رویم و او توضیح می‌دهد: هركدام از اين ماكت‌ها، نشان‌دهنده يكي از فعاليت‌هاي سازمان است و ما اين‌ها را براي بازديد خیّران و مسئولان در اين سالن و اتاق كناري قرار داده‌ايم.

ماكت خانه خدا و حرم امام‌حسين(ع) و حضرت اباالفضل(ع) يكي از زيباترين ويترين‌هايي را پدید آورده كه توي سالن ديده مي‌شود. درباره‌اش مي‌شنوم: آبشار عاطفه‌ها، برنامه‌هاي فرهنگي مختلفي براي مهرجويان برگزار مي‌كند.

حضور آنان در اين برنامه‌ها در دفترچه‌اي به نام دفترچه ثبت حضور در مراسم فرهنگي نوشته مي‌شود. بعد براساس ميزان حضور، بين آنان قرعه‌كشي برای سفرهاي زيارتي كربلا، سوريه، مكه و قم صورت مي‌گيرد. درواقع هدف اصلي، انجام كاري فرهنگي است كه اين ماكت نماد آن است.

ماكت دیگر مربوط به كارگاه خياطي و كارگاه قالي‌بافي و تابلو‌فرش است كه راه‌اندازی آن از سوی خیریه يك نوع اشتغال‌زايي براي مهرجويان است.بيشتر اين كارگاه‌ها در شهرستان‌هاي استان خراسان‌رضوی داير مي‌شوند. لوازم موردنياز اوليه را سازمان خريداري مي‌کند و بعد از اتمام كار هم محصول به فروش مي‌رسد.

ماكت ساخت مسكن هم مربوط به واحد مسكن‌سازي است كه براساس نياز مهرجويان و تحقيقاتي كه انجام مي‌دهد با خيّران صحبت مي‌كند و براي ساخت‌وساز، اجاره و وديعه مسكن اين افراد، در حد توان كار انجام مي‌دهد. خيري مي‌گويد: چند نمونه هم بوده كه براي مهرجويان خانه خريداري شده است.

اين سازمان شعبه‌اي هم دارد به نام شعبه سادات. اين شعبه، از مراجع تقليد، مجوز دريافت كرده و با كمك‌هاي خیّران، سهم سادات بي‌بضاعت را پرداخت مي‌كند و هزينه‌ای را هم برای تحصيل طلاب خانم و آقا صرف مي‌كند.

 

حمايت از زائران بي‌بضاعت

از ارتباط زائران با اين مركز می‌پرسم که مسئول روابط عمومي در جوابم مي‌گويد: اين طرح ديگري است به نام حمايت از زائران بي‌بضاعت. در اين طرح زائراني كه از نقاط مختلف كشور معرفي و 
فرستاده مي‌شوند و مشكل مالي دارند، حمايت می‌شوند و هزينه‌هاي اسكان و دیگر مخارج آنان پرداخت مي‌شود.

او درباره نیرو‌های انسانی سازمان هم عنوان می‌کند: نیروی انسانی خیریه در کل کشور ۷۳۹ نفر است و بیشتر این نیرو‌ها نیز از خانواده‌های تحت حمایت، انتخاب و شاغل می‌شوند.

 

خیریه آبشار عاطفه‌ها ۲۰۰ هزارنفر را تحت حمایتش دارد

 

عجيب ولي واقعي

دوست دارم با خانم خیری به‌عنوان یکی از کارکنان خیریه‌ای مردم‌نهاد، کمی صمیمانه‌تر وارد گفت‌و‌گو شوم. از او می‌خواهم لایه‌های ذهنش را جست‌و‌جو کند و اتفاق جالبی را که به یاد می‌آورد، برای خوانندگان شهرآرامحله منطقه ۳ تعریف کند.

او هم می‌گوید: مددجویی داشتیم که از شهرستان بجنورد به اینجا آمده بود. وقتی مراجعه کرد یک طرف بدنش فلج بود، یعنی سرش افتاده و دست و پایش هم بی‌حس بود؛ به‌طوری‌که دو نفر از نزدیکانش، زیر بغل‌های او را گرفته بودند. آنچه در مدارک پزشکی‌اش بود می‌گفت باید عمل شود و امکان دارد بهتر شود.

آن روز دوشنبه بود و تاریخ عمل پنج‌شنبه. هزینه عمل هم ۱۰ میلیون‌تومان بود. ما توانستیم بخشی از این مبلغ را تأمین کنیم و از خانواده‌اش خواستیم بقیه را هم خودشان جور کنند، اما حرف آنان این بود که ما هیچ توان مالی نداریم.ما هم گفتیم بروید حرم و به امام‌رضا (ع) متوسل شوید تا ببینید مشکل چطور رفع می‌شود.

این بنده‌های خدا رفتند و روز چهارشنبه برگشتند، اما فردی که ما روبه‌رویمان می‌دیدیم، کسی نبود که دوروز پیش آمده بود. حالا آدمی سالم پیش روی ما ایستاده بود و راه می‌رفت. از همان جلوی در که وارد شد، داد می‌زد من شفا گرفته‌ام! خانم خیری نفسی تازه می‌کند و ادامه می‌دهد: ما الان فیلم این آقا را که سالم پیش ما آمده، داریم.

خبر داریم وقتی به روستایش هم برگشته، آنجا برایش مراسم گرفته‌اند.قبل از رفتن لازم می‌دانم یک‌بار دیگر به منشور اخلاقی این سازمان که روی دیوار نصب شده، نگاهی بیندازم. می‌خواهم در ذهنم به پاسخ این سوال برسم که کارکنان خیریه آبشار عاطفه‌ها، با توصیه‌شان به آن مراجعه‌کننده، از کدام‌یک از بند‌های این منشور استفاده کرده‌اند و به این پاسخ‌ها می‌رسم: توکل به خداوند متعال، اخلاص در نیت و تلاش برای کسب رضایت حق و در نهایت توسل به ائمه اطهار (ع).

 

* این گزارش یکشنبه، ۲۰ مرداد ۹۲ در شماره ۶۶ شهرآرامحله منطقه ۳ چاپ شده است.

آوا و نمــــــای شهر
03:44