کد خبر: ۱۰۸۷
۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

حاج سیدمحمدحسن طباطبایی ضرورت تحول در حوزه را لازم اما ناکافی می‌دانست

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج سیدمحمدحسن طباطبایی شیرازی، از استادان باسابقه حوزه علمیه مشهد و مدیر مدرسه علمیه الحجه(عج)، 31 تیر 99 دار فانی را وداع گفت. او از مبارزان صاحب‌نام قبل از انقلاب علیه رژیم ستم‌شاهی بود و این مبارزه را از دوران حضور در نجف‌اشرف شروع کرد و از خطیبان، استادان اخلاق و مدیران موفق حوزه علمیه مشهد بوده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج سیدمحمدحسن طباطبایی شیرازی، از استادان باسابقه حوزه علمیه مشهد و مدیر مدرسه علمیه الحجه(عج)، 31 تیر 99 دار فانی را وداع گفت. او از مبارزان صاحب‌نام قبل از انقلاب علیه رژیم ستم‌شاهی بود و این مبارزه را از دوران حضور در نجف‌اشرف شروع کرد و از خطیبان، استادان اخلاق و مدیران موفق حوزه علمیه مشهد بوده است. نگاهی خواهیم داشت به زندگی سیاسی پربار این عالم ربانی.

 

73سال باعزت

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج سیدمحمدحسن طباطبایی متولد 1326 بود. وی برادر استاد برجسته اخلاق و نماینده اسبق مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمهدی طباطبایی و همچنین حجج‌الاسلام‌والمسلمین سیدعلی و سیدجعفر طباطبایی بود.

 او تحصیلات دینی خود را در 2حوزه مشهد و نجف‌اشرف تکمیل کرد و در مشهد از محضر بزرگانی چون مرحومان آیات صالحی، ادیب‌نیشابوری و سیدابراهیم حجازی بهره برد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج سیدمحمدحسن طباطبایی از مقلدان و مبلغان حضرت امام خمینی(ره) بود و مبارزات سیاسی خود را قبل از انقلاب علیه رژیم ستم‌شاهی از نجف‌اشرف شروع کرد و بعد از انقلاب خدمات ممتاز و ماندگاری در حوزه‌های علمی، اجتماعی و تربیتی از خود بر جای گذاشت.

 

مؤسس مدرسه علمیه الحجه(عج)

حاج سیدمحمدحسن طباطبایی در تربیت طلاب و مبلغان نیز اهتمام بسیاری داشته است. او در طول حیات علمی و معنوی خود با پذیرفتن مدیریت مدرسه علمیه الحجه(عج) به تربیت شاگردان مکتب امام صادق(ع) و در ترویج احکام و اخلاق نبوی گام‌های مؤثر و مهمی برداشت و با تلاش مستمر خود، نیروهای شایسته و فرهیخته‌ای را در دامن حوزه‌های علمیه پرورش داد. نیروهایی که هرکدام از آن‌ها اکنون یکی از خطیبان و عالمان بنام خراسانی هستند.

 مرحوم حاج سیدمحمدحسن طباطبایی حدود 45سال این مدرسه را اداره کرد و از استادان برجسته سطوح خارج و عالی بود

 مرحوم حاج سیدمحمدحسن طباطبایی حدود 45سال این مدرسه را اداره کرد و از استادان برجسته سطوح خارج و عالی بود. اطرافیان این عالم ربانی می‌گویند در فعالیت‌های استاد طباطبایی تعطیلی وجود نداشت. حتی در این اواخر و پس از عمل جراحی با داشتن کسالت، در کلاس درس اخلاق حاضر می‌شد. وی برای بیشتر طلاب مشهد چهره‌ای آشنا و اخلاقی بود. زیرا در مدارس مختلف برای ارائه مطالب اخلاقی و طلبگی حاضر می‌شد و به رعایت اخلاق و معنویت، توجه به درس و بحث و رعایت زی طلبگی بسیار توصیه می‌کرد.

 

ضرورت تحول در حوزه لازم است، اما کافی نیست

درباره خط فکری مرحوم استاد طباطبایی همین بس که او «ضرورت تحول در حوزه» را لازم می‌دانست، اما کافی نمی‌دانست و معتقد بود «شرط‌های این تحول تقوا و اخلاص و تصدیق مراجع است. تحول‌هایی که در ذهن برخی طلاب جوان ایجاد می‌شود، بسیار جالب هستند، اما این تحول‌ها باید زیر نظر تقوای بالای مراجع یا افرادی که تقوای آنان تأییدشده ایشان است، باشد. اصل صحیح فهمی مقدم بر تحول‌هاست و تحولی که بر اساس صحیح فهمی نباشد، کارایی ندارد. این صحیح فهمی به تقوا برمی‌گردد. زیرا قرآن می‌فرماید: «إِن تَتَّقُوا اللهَ یَجعَل لَکُم فُرقانًا.»

 

وفات

این فاضل ارجمند عمری را در مسیر تبلیغ و شعائر دینی گذراند و درباره پرورش طلاب و شاگردان امام صادق(ع) دغدغه فراوانی داشت. وی سرانجام 31تیرماه 1399شمسی، هم‌زمان با سالروز شهادت امام جواد(ع)، در سن ۷۳سالگی و بعد از مدتی کوتاه بیماری دار فانی را وداع گفت و فردای آن روز، یعنی روز اول مردادماه، تشییع و در حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44