کد خبر: ۱۰۳۷۵
۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰

بازارچه صنایع‌دستی همه روزه در بوستان مادر و کودک برپاست

فاطمه کدخدایی می‌گوید: بیش‌از هفتاد‌نفر در این بازار فعالیت می‌کنند. چون ورودی بازار معمولا پر‌رفت‌و‌آمدتر است، از این رو برای رعایت عدالت هر‌روز پیش از شروع به کار، قرعه‌کشی می‌کنیم.

بعد‌از ورزش و تفریح مادر و فرزندی، فرصت خرید مهیاست! آن هم نه در بازار و پاساژ و فروشگاه، در همین پارک مادر و کودک؛ مکانی که هر‌روز با یک بازارچه متنوع و پر از محصول به استقبال مهمانان خود می‌رود.

بازارچه صنایع دستی و تولیدات خانگی در پردیس مادروکودک، هم تنوع محصول دارد که به کام شهروندان است و هم فرصت خوب کسب درآمد را برای بانوان مهیا کرده است. درِ این مجموعه هر‌روز از ساعت‌۱۲ تا ۲۰ به روی مشتریان باز است و یکی از بازار‌های متفاوت منطقه ما در محله زیباشهر به شمار می‌رود.


شور و نشاطی متفاوت در پردیس مادر و کودک

امامت‌۴۹ را که وارد شوی حتی اگر نشانی دقیق بوستان را ندانی، تجمع خودرو‌ها در میانه کوچه و آمد‌و‌شد مادران با فرزندان خردسالشان، نشان از رسیدنت به مقصد دارد. درختان سر‌به‌فلک‌کشیده کاج از پشت دیوار‌های آجری‌رنگ ورودی خودنمایی می‌کند. بعد‌از گذر از ورودی پا به بوستانی سرسبز می‌گذاری که در آن شور و نشاطی متفاوت از دیگر بوستان‌ها موج می‌زند. سمت چپ ورودی زیرانداز‌هایی پهن است و بساط عصرانه و انواع تنقلات به پاست.

انتهای مسیر بن‌بست، ساختمان نمای سنگی آموزش دیده می‌شود. سمت چپ و پشت این ساختمان، بساط بازارچه انواع صنایع‌دستی پهن است. خوبی این بازارچه این است که فروشندگان و خریداران همه خانم هستند. ساعت نزدیک ۳ بعد‌از‌ظهر است و هنوز همه میز‌ها چیده نشده. گرمای هوا و نبود سایبانی در بعضی قسمت‌های آفتاب‌گیر سبب شده است بعضی‌ها گوشه‌ای در خنکای سایه درختی به انتظار آمدن سایه بنشینند.

آموزش ببین و کار کن

در این بازارچه از انواع ترشی و سبزیجات خشک شده تا صنایع‌دستی و پوشاک و زیورآلات هنر دست بانوان دیده می‌شود. پشت ساختمان آموزش تقریبا سرتاسر دو سمت مسیر، میز‌هایی کوچک با رومیزی‌های کرم‌رنگ چیده شده است. آمد‌و‌شد و شور و هیجان در این قسمت از بوستان بیشتر به چشم می‌آید. در اینجا هرکسی به کاری مشغول است. دختری جوان مشغول چیدن لباس‌های نوزاد روی رگال است و آن یکی مشغول مرتب‌کردن روسری‌ها و شال‌های روی میز.

چند‌نفر دیر رسیده‌اند و جایی برای پهن‌کردن بساط خود ندارند؛ از‌این‌رو چمدان‌به‌دست گوشه‌ای ایستاده‌اند تا جایی برایشان پیدا شود.

فاطمه کدخدایی که مدیریت بوستان مادر و کودک به او سپرده شده است، با بیان اینکه در شروع کار این بازارچه در سال‌۱۴۰۰ فقط ۱۰‌میز فعال بود، ادامه می‌د‌هد: به‌مرور و با رونق بازارچه صنایع و تولیدات خانگی و استقبال بانوان از برنامه‌های آموزشی بوستان و بازارچه، تعداد میز‌ها افزایش یافت، به‌طوری‌که الان بیش‌از هفتاد‌نفر در این بازار فعالیت می‌کنند.

مدیر بوستان مادر و کودک به حضور و نظارت ناظری فرهنگی بر کار گردانندگان بازارچه اشاره می‌کند و می‌افزاید: برنامه قرعه‌کشی جانمایی میز‌ها اول وقت انجام می‌شود؛ چون ورودی بازار معمولا پر‌رفت‌و‌آمدتر است و طالب بیشتری دارد تا قسمت‌های انتهایی بازار. به‌همین‌دلیل برای رعایت عدالت هر‌روز پیش از شروع به کار، مراسم قرعه‌کشی برگزار می‌کنیم.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه این بازارچه زیر‌نظر واحد آموزش بوستان مادر و کودک فعالیت می‌کند، ادامه می‌دهد: اکثر بانوانی که در این بازارچه فعالیت دارند، دوره‌های آموزشی را در این مجموعه گذرانده، سپس اقدام به عرضه تولیدات خود کرده‌اند.

بازارچه صنایع‌دستی بانوان ‌همه روزه در بوستان مادر و کودک برپاست

 

کسب و کار در سایه آرامش

محبوبه مرادی، هنرمند مکرومه‌بافی است و از‌طریق فضای مجازی این هنر را یاد گرفته است. او می‌گوید: حدود پانزده‌سال قبل که برای اولین‌بار در بازارچه بوستان ریحانه کار‌های دستی‌ام را برای فروش بردم، یک‌درصد هم احتمال فروش کارهایم را نمی‌دادم. اما در کمال تعجب همه کارهایم در روز اول فروش رفت. این شروع خوب سبب شد این کار را ادامه دهم و بشوم مشتری پر‌و‌پا قرص این نوع بازارچه‌ها.

ریحانه محمدی که در میز کناری مرادی، بساط فروش سرویس آشپزخانه‌اش پهن است، برگزاری این دست بازارچه‌ها را برای بانوان، اقدام اندیشمندانه مدیران شهری می‌داند. او که تا قبل از کرونا خیاطی می‌کرده است، با شیوع آن بیماری و محدودیت‌های وقت، به دوخت سرویس آشپزخانه رو می‌آورد.

این بوستان ویژه بانوان است، یک ویژگی و امتیاز خاص برای بازارچه است

محمدی تعریف می‌کند: بعد از مدتی از برپایی بازارچه‌ای مختص بانوان در این بوستان مطلع شدم و تصمیم گرفتم کار‌های تولیدی‌ام را در اینجا عرضه کنم.

به اعتقاد او اینکه این بوستان ویژه بانوان است، یک ویژگی و امتیاز خاص برای بازارچه است؛ «شاید بعضی آقایان تمایل نداشته باشند همسرشان در روز‌بازار‌ها حضور داشته باشد، اما اینجا، چون محیط ویژه بانوان است و هیچ مردی رفت‌و‌آمد ندارد، قطعا با آن مخالفت نمی‌کنند.»

مهسا موسوی هم که تا چندی قبل فقط برای ورزش و شرکت در کلاس‌های ورزشی این بوستان در آن حاضر می‌شده است، می‌گوید: من تا چند ماه قبل فقط برای ورزش به اینجا می‌آمدم، اما با دیدن بازارچه تصمیم گرفتم فضای کسب‌و‌کار اینجا را هم تجربه کنم.

او که مدرک کارشناسی جهانگردی دارد، تولیدات لباس کودک و نوزاد را از دوستی که کارگاه تولیدی دارد، تهیه و در اینجا عرضه می‌کند. موسوی می‌گوید: اوایل که هنوز از وجود انباری ویژه بازارچه خبر نداشتم، چمدان محصولاتم را هر‌روز با خودم می‌بردم و می‌آوردم، اما الان دیگر آخر وقت، چمدان را در انبار می‌گذارم و با فراغ بال و خاطری آسوده به خانه می‌روم.


با خریدمان، حامی بانوان کارآفرین باشیم

مرضیه لطیف از بازدیدکنندگان این بازارچه است. او که دومین‌بار است به بوستان مادر و کودک می‌آید، می‌گوید: منزل ما در آزادشهر است. یک ماه قبل، در گذر از بولوار، چشمم افتاد به تابلو ابتدای کوچه که نشان از وجود بوستانی ویژه مادر و کودک در اینجا داشت و از سر کنجکاوی به این بوستان آمدم.

او ادامه می‌دهد: برگزاری کلاس‌های آموزشی و در‌کنارش بازارچه و محیط امن بوستان چنان برایم جذابیت داشت که این‌بار به‌همراه خواهر و فرزندانمان به اینجا آمده‌ایم.

لطیف که امروز فقط برای خرید به بازارچه بوستان مادر و کودک آمده است، می‌گوید: تا‌جایی‌که من اطلاع دارم، بعضی از کسانی که در این بازارچه‌ها فعالیت دارند، سرپرست خانوارند و اغلب تولیدات خود را برای فروش می‌آورند؛ بنابراین خرید ما حمایت از یک بانوی کارآفرین است. اینجا برای ما هم فال است و هم تماشا. بچه‌ها از فضای زیبای پارک استفاده می‌کنند؛ ما هم در‌کنار استراحت در این بوستان زیبا با هوای پاک، در بازار گشت‌و‌گذار می‌کنیم و نیاز‌های منزل را از همین‌جا تهیه می‌کنیم.

ساعت نزدیک ۶ عصر است و دوساعتی تا تعطیلی بوستان و پایان کار بازارچه مانده است. بانوان دسته‌دسته به‌همراه فرزندان خردسالشان با سبد و زیرانداز وارد بوستان می‌شوند و من خلاف جهت جمعیت از در خارج می‌شوم.



* این گزارش پنج‌شنبه ۵ مهرماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۶۵ شهرآرامحله منطقه ۱۱ و ۱۲ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44