
درخواست ساکنان محله فارغالتحصیلان برای بازگشت اتوبوس خط ۱۲
از مهر سال گذشته، اتوبوسهای خط ۱۲ در مسیر وکیلآباد به حرم، از بولوار فارغالتحصیلان عبور نمیکنند و این موضوع به یکی از دغدغههای اساسی و مطالبات پررنگ کسبه و ساکنان محله تبدیل شده است. حذف خط۱۲ تصمیمی بود که پاییز سال گذشته ازسوی سازمان اتوبوسرانی گرفته و اجرایی شد.
براساس بنرهایی که همان زمان در ایستگاههای بولوار یادشده نصب شد، عرض کم دوربرگردان، پارک خودرو و تبعات ناشی از آن برای سازمان اتوبوسرانی، دلیل این تصمیم و حذف خط۱۲ در مسیر یادشده عنوان شد.
در ادامه و با تعریض دوربرگردان و امکان تردد بیدردسر ناوگان اتوبوسرانی، نهتنها اتوبوس به مسیر بازنگشت، که جمعشدن ایستگاهها در روزهای اخیر، خبر از حذف کلی دو ایستگاه در بولوار فارغالتحصیلان میدهد.
این روند سبب شد هیئتامنای مسجدامابیها فاطمهالزهرا (س)، کسبه و ساکنان محله، استشهادنامه دیگری تهیه کنند و دوباره پیگیر مطالبهای باشند که قریب یکسال است درپی تحقق آن هستند.
مطالبهگریهایی که جواب داد
برای شنیدن گلایهها و خواستههای کسبه و ساکنان محله به مسجدامابیهافاطمهالزهرا (س) میرویم. مرتضی ادبی، رئیس هیئتامنای مسجد، درحالیکه نامهای چندصفحهای با امضاهای متعدد نشانمان میدهد، میگوید: به امید بازگشت خط۱۲، شبیه این نامه را چندماه قبل تهیه کردیم و برای شهرداری منطقه فرستادیم، اما نهتنها اتوبوس برنگشت، که چند روز قبل آمدند شیشههای ایستگاهها را هم جمع کردند.
ادبی با اشارهبه جمعیت ۱۵هزارنفری محله فارغالتحصیلان میگوید: اهالی این محله مانند دیگر شهروندان، عوارض و مالیات پرداخت میکنند؛ پس این حق آنهاست که بتوانند از امکانات حملونقل عمومی بهرهمند باشند.
او با اشارهبه پیگیریهایی که بهعنوان رئیس هیئتامنای مسجد انجام داده است، میگوید: آخرین استشهادنامه با مهر مسجد و امضای اهالی و کسبه محله در نیمه آبان سال گذشته تهیه شد که نتیجهاش تعریض دوربرگردان انتهای بولوار بود.
پیش از آن، دلیل حذف ایستگاه اتوبوس، کمعرض بودن بولوار فارغالتحصیلان عنوان شده بود. اما حتی بعداز اصلاح هندسی، نهتنها اتوبوس به مسیر برنگشت، که شیشههای ایستگاه هم برداشته شد. اهالی تصور میکردند بعد از اصلاح هندسی دوربرگردان، شاهد بازگشت مجدد اتوبوسهای خط۱۲ باشند.
فارغالتحصیلان، هویت خط۱۲
برادران خوشطینت که مغازه تعویض روغنیشان پشت یکی از ایستگاههای اتوبوس بولوار فارغالتحصیلان قرار دارد و از ساکنان قدیمی محله هستند، میگویند: از وقتی ما نوجوان بودیم، خط حرم- وکیلآباد در این بولوار تردد داشت.
امیر، برادر بزرگتر، تعریف میکند: در گذشته، اتاقک رئیس ایستگاه درست روبهروی مغازه ما قرار داشت و همیشه چند اتوبوس در ایستگاه به خط بود. انتهای خط۱۲، درست روبهروی داروخانه انتهای بولوار، نرسیده به دوربرگردان و ابتدای خط، نبش فارغالتحصیلان۳ بود.
او از شلوغی اول خط بهویژه در فصل مدارس میگوید و تصمیمی که خیلی از والدین که فرزندان دانشآموزشان را در فصل مدارس به دردسر انداخته است.
مهدی، برادر کوچکتر، با این جمله که «خط۱۲ کار خود را در محله فارغالتحصیلان آغاز کرد»، میگوید: خط حرم-وکیلآباد از این محله کلید خورد. حالا چرا مدیران شهر تصمیم گرفتهاند بعداز دو دهه، یکباره اتوبوس حرم و مرکز شهر را در این مسیر حذف کنند؟
تبدیل دوربرگردان به پارکینگ خودرو
درست مقابل ایستگاه اتوبوس نبش فارغالتحصیلان۳ خودروهایی بهصورت دوبل پارک شده است. پیرمردی بیخبر از همهجا در ایستگاه به انتظار اتوبوس نشسته است.
رضا خواجه که مغازه ابزار فروشیاش درست پشت ایستگاه اتوبوس قرار دارد، میگوید: سال گذشته بعداز پیگیری اهالی، شهرداری آمد و دوربرگردان را تعریض کرد.
او با اشارهبه تصادفات و درگیریهایی که بهسبب عرض کم معبر دوربرگردان اتفاق میافتاد، ادامه میدهد: خوشبختانه با اقدام سریع شهرداری، دوربرگردان در وضعیت استاندارد برای دورزدن اتوبوسهای شرکت واحد قرار گرفت و ما امید داشتیم بعداز اتمام عملیات تعریض، اتوبوس به ایستگاه برگردد،، اما متأسفانه تا الان که حدود چهار ماه از تعریض دوربرگردان میگذرد، خبری از اتوبوس نیست.
آخرین استشهادنامه با مهر مسجد و امضای اهالی نیمه آبان سال گذشته تهیه شد که نتیجهاش تعریض دوربرگردان بود
جعفر طوسی که در همسایگی آقارضا بنگاه معاملات املاک دارد، دنبال صحبتهای همسایهاش را میگیرد و میگوید: بارها هم خودم و هم چندنفر از همسایهها استشهادنامه تهیه کرده و آن را به شهرداری و سازمان اتوبوسرانی بردهایم.
روزی که از شهرداری آمدند برای تعریض خیابان، خوشحال شدیم که بالاخره پیگیریها جواب داده است، اما با بازکردن شیشه ایستگاهها وقتی علت را پرسوجو کردیم، گفته شد قرار است کلا ایستگاه جمع شود.
این کاسب دغدغهمند در ادامه با ناراحتی میگوید: خط۱۲ جزو خطوط دارای مسیر طولانی سازمان اتوبوسرانی است که مسیرهای استراتژیک و مهم منتهی به حرم را که در مرکز شهر است، پوشش میدهد و مسافر زیادی دارد. حالا نمیدانم با کدام دلیل و برهان بدون توجه به خواسته اهالی، تصمیم به حذف این دو ایستگاه گرفته شده است!
او با اشارهبه خودروهایی که در دوربرگردان تازهتعریضشده پارک شده است، ادامه میدهد: چرا بعداز تعریض این دوربرگردان الان این محدوده باید جای پارک خودروهای قانونشکن باشد! اگر قرار نبود اتوبوس برگردد، چرا از پول بیتالمال اینجا هزینه شد؟
سرگردانی زائران حرم امامرضا(ع)
«تردد خط۱۲ در محله فارغالتحصیلان از ظرفیتهای خوب محله ما بود که امروز، حذف دو ایستگاه این خط بهسمت حرم، به یکی از دغدغهها و نگرانیهای بزرگ محله تبدیل شده است.»
اینها را زهرا میرشکار، از ساکنان و مسجدیهای محله، میگوید و ادامه میدهد: خیلی از ساکنان قدیمی محله ازجمله والدین خودم سالمند هستند و سالها برای رفتن بیدردسر به حرم از خط۱۲ استفاده میکردند. حالا با حذف ایستگاه اتوبوس در این بولوار، رسیدن بیدغدغه به حرم و زیارت، برایشان سخت شده است.
او ادامه میدهد: در همین نزدیکی خانه معلمی قرار دارد که سالانه صدها معلم و فرهنگی از سرتاسر کشور برای اسکان موقت به آنجا میروند. دسترسی آسان به خطی که مستقیم به حرم برود، برای زائران و مسافران نعمت بزرگی است. متأسفانه در همین مدت بارها شاهد بودهام که چند فرهنگی بازنشسته بیخبر ازهمهجا در ایستگاه در انتظار اتوبوس نشستهاند.
نسرین امانی، یکی دیگر از بانوان مسجدی و اهالی راسته بولوار فارغالتحصیلان، با گلایه از حذف خط ۱۲ در این بولوار میگوید: مدرسه و باشگاه ورزشی بچههای من در بولوار دانشجو قرار دارد. از وقتی اتوبوس در این مسیر تردد ندارد، اندازه دو ایستگاه باید پیاده بروند تا به نخستین ایستگاه اتوبوس برسند. حذف این خط در زمستان دانشآموزان را به مشکل میاندازد.
او همچنین با اشارهبه هزینههای زیاد تاکسی از این محله تا حرم ادامه میدهد: دلخوشی سالمندان این محله این بود که اتوبوسی دارند که با آن بهراحتی تا خود حرم میروند. با حذف این ایستگاهها، امکان رفتن بیدردسر به حرم، از سالمندان راسته بولوار فارغالتحصیلان گرفته شده است.
جواب درستی نشنیدیم
وجود یک مرکز خیریه ویژه کودکان، مجموعه سرای سالمندان، خانه معلم، خانههای سازمانی شرکت گاز، تأمین اجتماعی و... در محدوده بولوار فارغالتحصیلان، آن را به یکی از بولوارهای پرتردد قشر کارمند تبدیل کرده است.
یکی از اهالی که نمیخواهد نامی از او برده شود، اینها را میگوید و ادامه میدهد: بارها با ۱۳۷ تماس گرفتهایم، اما فقط درخواستمان ثبت شده است و جواب درستی دریافت نکردهایم. از یکی از رانندگان سازمان اتوبوسرانی که فعال در همین خط ۱۲ است شنیدهام دلیل حذف این ایستگاهها، بهجز عرض کم دوربرگردان، کمی مسافر در مسیر بوده است.
او با اشارهبه تصمیم برخی کسبه و اهالی برای بستن بولوار ادامه میدهد: کافی است مسئولان سازمان اتوبوسرانی فقط از یکسوم خانهها و کسبه محله درباره استفاده از اتوبوس خط۱۲ سؤال کنند و ببینند آیا ضرورت دارد این خط به مسیر برگردد یا نه.
این شهروند ادامه میدهد: چرا دو دهه قبل که اینجا بیشتر زمین رهاشده بود، ضرورت ایجاد ایستگاه خط۱۲ احساس شد، اما الان با این همه مغازه و خانههای سازمانی و مجتمعهای مسکونی چندطبقه، مدیران تشخیص دادهاند که یک مسیر خط ۱۲ در محله حذف شود؟ اگر براساس نیازسنجی مسافر در بولوار فارغالتحصیلان هم این تصمیم گرفته شده باشد، مگر میشود ساکنان سمت راست بولوار به سرویسدهی خط۱۲ نیاز داشته باشند و سمت دیگر نه؟!
تعریض انجام شد، اتوبوس برنگشت
در گزارش ۲۲آذر سال گذشته با عنوان «اصلاح مسیر بعد از تأمین بودجه» که در شهرآرامحله به چاپ رسید، حسن رضا کریمی، مدیر منطقه یک سازمان اتوبوسرانی شهرداری، شرایط فیزیکی دوربرگردان بولوار فارغالتحصیلان، ترافیک سنگین و پارک خودرو در دوربرگردان را دلیل حذف بخشی از مسیر رفت خط۱۲ بهسمت حرم عنوان کرده بود.
در همان گزارش، مهدی عرفانیان، شهردار منطقه ۱۱، نیز ضمن بحقخواندن مطالبه ساکنان بولوار فارغالتحصیلان گفته بود: طرح مصوب آماده است و بعداز تأمین اعتبار و بودجه اصلاح هندسی انجام خواهد شد.
با گذشت ۱۰ماه از حذف بخشی از مسیر خط۱۲ در بولوار فارغالتحصیلان و تعریض دوربرگردان و انجام عملیات اصلاحی ازسوی شهرداری منطقه۱۱، ساکنان همچنان چشمبهراه اتوبوس در مسیر حذفشده هستند.
مطالبه اهالی بحق است
بهدنبال تحققنیافتن وعدهها، دوباره بهسراغ شهردار منطقه۱۱ میرویم و موضوع را از وی جویا میشویم. مهدی عرفانیان با اشاره به مکاتبات انجامشده با سازمان اتوبوسرانی در آبان سال۱۴۰۳ میگوید: بعداز نخستین مکاتبه در پانزدهم آبان سال گذشته و بیان مطالبات مردمی براساس استشهادنامههای ارائهشده، طرح اصلاح هندسی دوربرگردان ابتدای محور یادشده ازسوی سازمان اتوبوسرانی خواسته شد که بلافاصله بعد از تأمین اعتبار، عملیات اصلاح هندسی انجام گرفت و تا نیمه اسفند۱۴۰۳ با اعتبار ۱۹میلیاردریال به سرانجام رسید.
وی در ادامه با اشارهبه مکاتبات و پیگیریهای شهرداری منطقه درباره این موضوع به نامه سازمان اتوبوسرانی اشاره میکند که در آن آمار کم تعداد مسافر روزانه، فاصله کمتر از صدمتر تا بولوار معلم، پارک خودروهای سواری در دوربرگردان و... دلیل حذف ایستگاهها مطرح شده بود.
مسافر نیست؛ تصمیم به حذف گرفتیم
باتوجهبه ارائه استشهادنامههایی با بیش از صدامضا ازسوی ساکنان و کسبه محله بولوار فارغالتحصیلان و حدود دویستتماس گرفتهشده با سامانه۱۳۷ شهرداری در بازه زمانی ۱۰ماهه اخیر بهسراغ معاون اجرایی سازمان اتوبوسرانی میرویم و دلیل حذف مسیر را جویا میشویم.
علی شهسواری دراینباره میگوید: این تصمیم به استناد مطالعات مشاور راهبردی اصلاح خطوط گرفته شده است.
وی در ادامه توضیح میدهد: ایستگاه با کد۱۳۲۴ بهطور میانگین چهلتراکنش و ایستگاه ۱۳۲۲ بهطورمیانگین ۱۹۰ تراکنش در روز داشته است. همچنین پایش ۲۴ دستگاه اتوبوس با سرفاصله هفتدقیقه، ساختار اتوبوس پانزده متری و تداوم پارک خودروهای سواری در دوربرگردان انتهای بولوار، مانع سرویسدهی مجدد بود.
خطرآفرین نباشد، اتوبوسها برمیگردند
درخلال پیگیری مطالبه مردمی ساکنان بولوار فارغالتحصیلان از متولیان و دستاندرکاران مدیریت شهری، موضوع را با رئیس کمیسیون عمران و حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر نیز درمیان میگذاریم.
مجید نژادحسین با اشارهبه ضرورت بررسی کارشناسی موضوع ازسوی چند ارگان، قول میدهد ظرف پانزدهروز آینده برای شنیدن صحبت نمایندگان اهالی و بازدید میدانی در محله فارغالتحصیلان حاضر شود و بهاتفاق نمایندهای از شهرداری منطقه، سازمان اتوبوسرانی و پلیس راهور موضوع را پیگیری کند.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد تأکید میکند که اگر مطالبه عمومی در این زمینه وجود داشته باشد و خطری ایمنی حملونقل و تردد شهروندان را تهدید نکند، اتوبوسهای خط ۱۲ باید به مسیر مدنظر برگردند.
* این گزارش چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۴ در شماره ۶۰۵ شهرآرامحله منطقه ۱۱ و ۱۲ چاپ شده است.