تاریخ شهر روایت سیل ویرانگر سال‌ ۱۳۲۹ در مشهد

روایت سیل ویرانگر سال‌ ۱۳۲۹ در مشهد

۷۲ سال پیش در همین خرداد‌ماه، آن‌چنان سیل مهیبی اتفاق افتاد که تاریخش میانه اسناد و روزنامه‌ها با عنوان مهیب‌ترین و ویرانگرترین ثبت شده است.

کوچه ها دانشجو؛ گاهی شلوغ، گاهی آرام

دانشجو؛ گاهی شلوغ، گاهی آرام

دانشجوی ۲۷ معبری فرعی است که در ساعت‌های مختلف روز وضعی متفاوت را تجربه می‌کند؛ صبح و ظهر به دلیل وجود مدارس شلوغ است و میان روز و شب‌ها لحظات آرامی را سپری می‌کند.

کوچه ها از کوچه «سلام» دیگر حرم دیده نمی‌شود!

از کوچه «سلام» دیگر حرم دیده نمی‌شود!

رد کوچه سلام را می‌توان در خاطرات خیلی از قدیمی‌های مشهد پیدا کرد؛ کوچه‌ای در مجاورت حرم‌مطهر که به‌گفته محمود ناظران‌پور، چون مردم از آنجا به امام‌رضا (ع) سلام می‌دادند، به این نام معروف بود.

بازار ها رشد بانوان محله در بازارچه مسجد امام‌رضا(ع)

رشد بانوان محله در بازارچه مسجد امام‌رضا(ع)

اینجا مسجد امام‌رضا (ع) در محله نقویه است؛ جایی که قرار نیست فقط پایگاه برنامه‌های مذهبی باشد و هیئت‌امنای آن به‌نیت بهبود اوضاع اقتصادی خانواده‌ها، بخشی از فضا را به فعالیت اقتصادی بانوان محله اختصاص داده‌اند. روز‌های شنبه حیاط مسجد امام‌رضا (ع) به بانوان اختصاص دارد.

زیر گنبد طلا خادمان جوان هر روز صحن‌های حرم‌رضوی را فرش می‌کنند

خادمان جوان هر روز صحن‌های حرم‌رضوی را فرش می‌کنند

علی دلیری درباره سختی کار می‌گوید: یکی از تفاوت‌های مشاغل داخل حرم این است که برخلاف دیگر شغل‌ها ما در تعطیلات و مناسبت‌ها حجم کارمان چندبرابر بیشتر می‌شود.

تاریخ شهر بازخوانی ماجرای لوله‌کشی آب مسجد جامع گوهرشاد

بازخوانی ماجرای لوله‌کشی آب مسجد جامع گوهرشاد

وقتی سلطان‌حسین‌میرزا نیرالدوله والی خراسان شد، تلاش کرد آب پاکیزه‌ای برای مسجد گوهرشاد فراهم کند. او آب لوله‌کشی را از باغ منبع به مسجد گوهرشاد آورد تا نخستین لوله‌کشی به سبک جدید در مشهد رقم بخورد.

کوچه ها معبری با خانه‌های یک شکل در ادیب

معبری با خانه‌های یک شکل در ادیب

شاخصه مهم کوچه ادیب ۳۲ ، خانه‌های سه‌طبقه متحدالشکلی است که در همه معابر فرعی قرار گرفته و نما و درِ ورودی و متراژ واحد‌های آن، برابر است. قدمت این خانه‌ها به اوایل دهه ۷۰ برمی‌گردد.