img-profile-author
یاد زنده خیران در کوچه «ته‌آسفالت»
یکی از کوچه‌های فرعی خیابان وحدت در پایین‌خیابان که میان‌بری برای اتصال آن به خیابان طبرسی و شهید نواب‌صفوی است، کوچه شهید خلیل تشکری است؛ کوچه‌ای طویل که از وحدت ۳/ ۱ شروع و به شهید شوشتری ۴ ختم می‌شود.
img-profile-author
یادی از «نیزه» و نیزار‌های گمشده‌اش
نیزه به‌دلیل قرار گرفتن در محور شرقی مشهد، یکی از گذرگاه‌ها و مراکز عبور مهاجمانی بود که از هزاره اول قبل از میلاد تا دوره قاجار، با مبدأ سرزمین‌های ماورای رود اترک، به داخل خراسان می‌تاختند.
img-profile-author
کوچه خمسه دیروز در سرشور امروز
برخی کوچه‌های قدیمی اطراف حرم با‌وجود ساخت‌وسازی که در آنها صورت گرفته است، هویت قدیمی خود را حفظ کرده‌اند؛ درست مانند سرشور ۱۵ که روزگاری نام «خمسه» را یدک می‌کشید.
img-profile-author
بازمانده کوچه «پشت بهره»
کوچه وحدت ۲۵ روزگاری چسبیده به برج و باروی مشهد بود.وضعیت این کوچه در سال ۱۳۰۳ تفاوت زیادی با حدود ۵۵ سال قبل نداشته است و تنها یک دسترسی کوچک در بخش انتهایی کوچه به خیابان صفوی آن زمان (نواب‌صفوی کنونی) ایجاد شده است.
img-profile-author
غربت شیخ صدوق در خیابانش
۱۵ اردیبهشت برابر با روز بزرگداشت شیخ صدوق، دانشمند بنام علوم اسلامی و سرآمد گردآورندگان و بیان‌کننده‌های احادیث است.
img-profile-author
یاد ۶ شهید در کوچه شهید عطایی
شاید بهتر باشد کوچه شهید عطایی را کوچه شش شهید بنامیم؛ کوچه‌ای در دل دومین فرعی کوچه جوادیه که امروز بیشتر ساکنان قدیمی‌اش را از دست داده است، اما هنوز سکونت در آن قوت دارد. طبق گفته برادران تشکری که از قدیمی‌های کوچه هستند، کوچه پس از شهادت مرتضی عطایی به‌نام او شد.
img-profile-author
فرار از چراغ قرمز در امام‌خمینی‌۵۷
کوچه امام‌خمینی‌۵۷ فعلی پیش از تغییر نام، کوچه شماره‌۳۵ بود؛ کوچه‌ای کم‌عرض و طولانی که خودرو‌ها برای فرار از ترافیک چراغ قرمز تقاطع خیابان ثامن‌الائمه (ع) و فیاض‌بخش به آن وارد می‌شوند و به همین دلیل بسیار پرتردد است.
img-profile-author
گذرحسنقلی شاملو؛ یادگار صفوی
درباره کوچه‌ای کهن در دل مشهد که با کمترین تغییرات کالبدی به  زمان ما رسیده است.
img-profile-author
مرکز شکل‌گیری«نقویه»
کوچه صادقیه‌۲۶، معبری فرعی در محله نقویه است که مرکز شکل‌گیری این محله بوده است. اولین ساختمان‌های این محله اواسط دهه‌۸۰ در‌قالب مجتمع‌های مسکونی احداث شد و به‌این‌دلیل قدیمی‌ترین معبر محله است.
img-profile-author
کوچه خاطره‌ساز دانش‌آموزان محله شهید قربانی
بسیاری از دانش‌آموزان مدارس چهارده‌معصوم (ع)، حجاب و نرجس با کوچه شهید‌قربانی‌۱۶ خاطره‌ها دارند. صبح‌ها و ظهر‌ها که گذرتان به این کوچه بیفتد، مملو از دانش‌آموزان پسر و دختر است. این کوچه اصلی‌ترین معبر محله شهیدقربانی است.
صفحه ۱بعدی