کد خبر: ۹۱۲۱
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰

یاد زنده خیران در کوچه «ته‌آسفالت»

یکی از کوچه‌های فرعی خیابان وحدت در پایین‌خیابان که میان‌بری برای اتصال آن به خیابان طبرسی و شهید نواب‌صفوی است، کوچه شهید خلیل تشکری است؛ کوچه‌ای طویل که از وحدت ۳/ ۱ شروع و به شهید شوشتری ۴ ختم می‌شود.

یکی از کوچه‌های فرعی خیابان وحدت که میان‌بری برای اتصال آن به خیابان طبرسی و شهید نواب‌صفوی است، کوچه شهید خلیل تشکری است؛ کوچه‌ای طویل که از وحدت ۳/ ۱ شروع و به شهید شوشتری ۴ ختم می‌شود. این کوچه قبل از آنکه شارستان کشیده شود، بخش انتهایی کوچه حمام حاج‌نوروز بود که مردم به آن ته‌آسفالت می‌گفتند. 

مجید شاهی، از قدیمی‌های محله پایین خیابان، این را می‌گوید و نام‌های دیگر آن را کوچه حمام ابوالفضلی‌ها و جاوید می‌خواند. طبق خاطرات او، با شهادت خلیل از ساکنان این محله در جنگ، این معبر نام این شهید را گرفت.

یاد زنده خیران در کوچه «ته‌آسفالت»

یکی از فرعی‌های این کوچه در دارد. داخل آن شش خانه مشابه هم ساخته شده است که طبق گفته‌های مجید شاهی، خیری در دهه ۱۳۶۰ این خانه‌ها را به یک اندازه ساخت که به‌صورت رایگان برای سکونت در اختیار نیازمندان قرار می‌گرفت.


یاد زنده خیران در کوچه «ته‌آسفالت»

محمد شکری‌زاده و صدیقه بشکنی از پنجاه سال قبل ساکن این کوچه‌اند. آنها از خرابی خانه و حمام‌های قدیمی خردو، ابوالفضلی و حاج‌قلی با حسرت یاد می‌کنند و در گفتن از بزرگان کوچه نام حاج‌خرم و حاج‌خاور را که برای اهالی مسجد ساخت، می‌آورند.

یاد زنده خیران در کوچه «ته‌آسفالت»

خلیل تشکری با گرفتن دیپلم راهی جبهه شد. اولین حضورش در جبهه نود روز طول کشید و مجروح شد و به مشهد منتقلش کردند. در بیمارستان، وقتی خبر شهادت خلیل را به پدرومادرش دادند که آنها با خبر قبولی‌اش در هوانیروز به ملاقاتش رفته بودند. اهالی می‌گویند مادرش هیچ‌وقت خوار وبار بنیاد شهید را قبول نکرد و در سالگرد او با هزینه خودش بین نیازمندان خیرات می‌کرد.

* این گزارش پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۴۶ شهرآرامحله منطقه ثامن چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44