کد خبر: ۹۴۹۷
۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰

محله انقلاب؛ یکی از سرسبزترین محلات مشهد

طبق گفته اهالی محله، نام «انقلاب» را که اکنون به محله اطلاق می‌شود، شرکت تعاونی نخریسی به شکرانه پیروزی انقلاب بر این محدوده گذاشته است.زمین‌های این محله متعلق به آستان قدس رضوی بود.

تاریخچه

محله انقلاب از سال ۱۳۵۵ جزو محدوده شهری شد، اما ساخت‌وساز در آن از سال ۱۳۶۰ با واگذاری زمین‌ها به کارکنان شهرداری مشهد آغاز شد. زمین‌های این محله که متعلق به آستان قدس رضوی بود، با هماهنگی میان آستان قدس و شهرداری طبق قرعه کشی به کارکنان شهرداری واگذار و قول واگذاری سند به آنها داده شد. اما این مسئله هنوز حل نشده است.

در فاصله سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۲ که زمین‌های کارخانه قند به کارکنان آنها واگذار شد، هنوز شهرک به‌شکل امروزی شکل نگرفته بود. بعد از اینکه مردم یکی‌یکی زمین‌ها را ساختند، محله شکل گرفت. در ابتدا به‌دلیل خاکی‌بودن محله و وزش بادها، در نتیجه گردوخاک در اصطلاح به این محله «دولَخ‌باد» می‌گفتند.

سپس به‌دلیل اینکه بیشتر زمین‌های محدوده متعلق به آستان قدس رضوی بوده است، بین مردم به محله «ثامن‌الائمه» معروف شد. طبق گفته اهالی محله، نام «انقلاب» را که اکنون به محله اطلاق می‌شود، شرکت تعاونی نخریسی به شکرانه پیروزی انقلاب بر این محدوده گذاشته است.

 

انقلاب؛ از سرسبزترین محلات مشهد

 

بافت

وسعت این محله ۲۰۲ هکتار است و ۲۳ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند. بافت این محله از خانه‌های ریزدانه و فضای سبز وسیع تشکیل شده است. زمین‌های بایر نیز در بخش‌هایی از محله وجود دارد. ۶۲ درصد مساحت محله انقلاب به پارک جنگلی طرق اختصاص دارد و فقط ۲۹ درصد آن مسکونی است. اما در همین بخش کوچک مسکونی تراکم جمعیت ۱۱۳ نفر در هر هکتار است که حدود دوبرابر میانگین شهری است.

ویژگی این محله وجود دو مدرسه استثنایی هادوی و پروفسور رضا در کنار بازار محلی در خیابان سحر است. دانش‌آموزان با نیاز‌های خاص از همه نقاط شهر برای تحصیل به این مراکز آموزشی می‌آیند. خیابان سحر نیز مرکز خرید بسیاری از افرادی است که در محدوده این محله و محلات مجاور ساکن هستند و از این جهت بار ترافیکی این خیابان زیاد است.

مجاورت با بوستان جنگلی طرق هوای این محله را مطبوع کرده و ساخت‌وسازی که در این بوستان انجام شده، در سال‌های گذشته موجب رونق بیشتر و بالارفتن ارزش زمین در این محله شده است.

 

انقلاب؛ از سرسبزترین محلات مشهد

ساخت مراکز تفریحی و تجاری در پارک جنگلی طرق

دسترسی

محله انقلاب به خطوط قطارشهری دسترسی ندارد و مردم محله باید از خطوط اتوبوس و خودرو شخصی برای تردد استفاده کنند. این محله به بزرگراه شهید سلیمانی، بولوار ثامن و بولوار شهید اصلانی دسترسی دارد. پراکندگی خطوط اتوبوس در این محله نسبتا مطلوب است و به‌طور میانگین از هر نقطه محله تا ایستگاه اتوبوس ۱۴۵ متر راه است.

 

انقلاب؛ از سرسبزترین محلات مشهد

 

امکانات فرهنگی و رفاهی

  • بوستان جنگلی طرق سرانه فضای سبز را در این محله بسیار زیاد کرده است و بسیاری از زائران و شهروندان مشهدی از آن استفاده می‌کنند.
  • پروژه گردشگری حسین ثابت از سال ۱۳۹۴ در محدوده پارک جنگلی طرق آغاز شده و شامل هتل، مرکز اقامتی و... می‌شود، اما هنوز به پایان نرسیده است. 
  • محله انقلاب شش مسجد و دو درمانگاه عمومی دارد.
  • این محله افزون بر مدارس استثنایی هادوی (طلیعه نور) و پروفسور رضا که مخاطبانی از سراسر شهر دارد، پنج دبستان دارد.

 

انقلاب؛ از سرسبزترین محلات مشهد

 

حدود جغرافیایی

محله انقلاب شکل هندسی مثلثی دارد و از شرق به بزرگراه شهید سلیمانی از شمال به کوچه سحر یک و از غرب به بولوار شهید اصلانی محدود می‌شود. محلات سیدی، بهارستان، ابوذر، عسکریه و فرودگاه در همسایگی این محله قرار دارند.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44